Torrey 19 Mei - Chimney Rock Trail - Reisverslag uit Torrey, Verenigde Staten van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu Torrey 19 Mei - Chimney Rock Trail - Reisverslag uit Torrey, Verenigde Staten van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu

Torrey 19 Mei - Chimney Rock Trail

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Gemma

19 Mei 2017 | Verenigde Staten, Torrey

En dag weer allemaal!

Vandaag geen uitgebreid reisverslag, simpel omdat we niet gereisd hebben. In plaats daarvan zijn we gaan hiken in de omgeving van Torrey.

Vanmorgen rond 8:30 opgestaan en vervolgens het continental ontbijt genuttigd, niet dat dit veel voorstelt trouwens: sapje - toast - scrambled eggs (je weet wel zo'n prutje uit een metalen bak dat er al een uur in ligt) - yoghurt - drip koffie. Ik zou er wat voor over hebben om weer eens een uitsmijter of zo te nuttigen... :)

Terug op de kamer bleek deze al schoon te zijn gemaakt, niet zo slim want ons hele hebben en houden lag open en bloot tentoongesteld. Weer een weetje voor de volgende keer...

Ons hotelletje ligt enigszins op een heuvel met aan de voet het locale tankstation met een supermarkt (waar we de biervoorraad hebben aangevuld) en daarnaast zowaar een koffie shop (een echte duh...). Daar hebben we dus koffie gescoord om vervolgens naar de overkant van de weg naar het visitor center te gaan denkende dat we daar wel een hike konden uitkiezen of in elk geval meer documentatie...

Ik had eerder al wat onderzoek gedaan thuis en ook nu onderweg naar de mogelijkheden in en rond Torrey, ook de informatie die onze reisagente heeft verzameld is zeer behulpzaam (dank je Marianne!). Er zijn een aantal wagen routes in de omgeving waarvan sommige echter alleen met een 4WD kunnen worden genomen en ik wilde dus duidelijkheid. Echter kwamen we daar niet veel verder, na de registratie in het bezoekersboek werden we doorverwezen naar het visitor center van The Capitol Reef NP zo'n 20km verderop langs de UT24 waar ons hotel ook aan ligt.

Gisteravond heb ik 2 wandelroutes (hikes) uitgezocht en beiden beginnen ook aan de UT24. Een ervan wordt de Chimney Rock Trail genoemd welke echter als zwaar te boek staat vanwege de sterk stijgende klim aan het begin. Onderweg naar het andere visitor center kwamen we er langs en er stonden genoeg wagens waardoor ik dacht dat het wel mee zou vallen...

Bij het visitor center zelf was het best druk, opvallend veel oudere stellen trouwens vond ik, ben zelf nauwelijks 10 jaar jonger en net zo grijs duh... Maar na wat kaarten te hebben bekeken en een aantal keren toilet hebben we een prima kaart meegenomen waar beide routes die ik had gekozen ook op stonden. Overigens, al wat je moet weten is vertrekpunt, lengte en moeilijkheidsgraad, de rest is meestal goed ter plekke te volgen, het zijn veelal gebaande paden en waar het lastig is staat er vaak wel een bord of zo.

En dus maar op weg gegaan naar onze Chimney Rock Trail en daar de wagen geparkeerd. Prima verzorgt allemaal hoor, er stond zelfs een toiletgebouwtje. De route zelf was bij aanvang inderdaad pittig te noemen, een paar honderd meter zigzaggend omhoog. Hier en daar even op adem komen dus maar uiteindelijk is het allemaal goed te doen geweest. De route voerde dus naar de bovenkant van een van die mooie rode bergen met witte bovenlaag, zo'n 150 miljoen jaar oud trouwens waar je dan even overheen gaat wandelen... Bovenop hebben we een rondgang gelopen van zo'n 6km al stijgend en dalend tussen een verrassend landschap dat ook op deze kleine schaal steeds weer anders was. Na zo'n 3 uur stonden we weer bij de wagen. We hebben honderden foto's gemaakt, dus genoeg te doen als we weer thuis zijn ;)

Vlak bij de Chimney Rock is er nog een locale attractie "Goosenecks Panorama Point" en ook nog "Goosenecks Overlook". Daar zijn we ondanks onze vermoeide spieren nog even wezen kijken. Het panorama point gaf een mooi overzicht op de rots/berg die we zojuist hadden beklommen en de overlook betreft een diepgelegen rivierdal dat zich door het landschap slingerd, best wel steep en mooi om te zien, als je geen hoogtevrees hebt...

Na deze avonturen zijn we terug naar het hotel gegaan om even wat bij te komen, zelfs nog een oogje dicht gedaan, daar knapten we snel weer van op. In de avond gewoon in het hotel gegeten waarvan het restaurant bekend staat als grill restaurant. Ik vond het niet echt bijzonder (gisteren ook niet) en de bediening ging wederom de fout in door niet alles tegelijk uit te serveren zoals we hadden afgesproken toen de order werd opgenomen. Enfin, morgen gaan we weer verder...

Dan nog even een dienstmededeling, vanwege het crappy internet hier in ons hotel is het niet of nauwelijks mogelijk om foto's te uploaden en hopelijk zal dat vanaf ons volgende hotel in Moab beter gaan. Kwa foto's is het dus ook "wordt vervolgd"

Wordt vervolgd...

• 20 Mei 2017 - 10:32

Ineke :

Weer een supersportieve dag met mooie foto's (via Whats's App). Jullie zijn duidelijk aan het genieten van die schitterende natuur.

• 20 Mei 2017 - 17:58

Gail:

Prachtig natuur.Geniet ervan!.(fijn dat er een toiletgebouwtje was voor Gemma).

• 20 Mei 2017 - 18:54

Peter En Renate:

Hé Richard en Gemma,
    Wat hebben jullie al een enerverende week achter de rug. Leuk om jullie belevenissen te lezen en via de foto's een idee van de omgeving te krijgen. Wow, wat is die Bryce Canyon mooi zeg! Wat kan de natuur toch indrukwekkend zijn!
    We kijken uit naar volgende foto's! (En natuurlijk het verslag erbij

• 20 Mei 2017 - 20:24

Marianne:

Graag gedaan! Blij dat jullie er wat aan hebben ☺️
    Als er lezers zijn die ook graag een keer zo een reis willen maken, hou ik me aanbevolen

• 25 Mei 2017 - 16:33

Renske:

Prachtige foto's en zo leuk om het verslag weer te lezen.