Mexican Hat 26 Mei - Monument Valley - Reisverslag uit Mexican Hat, Verenigde Staten van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu Mexican Hat 26 Mei - Monument Valley - Reisverslag uit Mexican Hat, Verenigde Staten van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu

Mexican Hat 26 Mei - Monument Valley

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Gemma

26 Mei 2017 | Verenigde Staten, Mexican Hat

Wow wat een dag! Helaas is het internet hier dermate slecht dat ik geen foto's kan uploaden maar wat een schitterende uitzichten hebben wij vandaag weer gezien!

Ik had eerder deze week toch maar een tour geboekt door Monument Valley en dat bleek een schot in de roos te zijn, ook in vergelijking met andere toerwagens die daar rondreden hebben wij het als beste getroffen denk ik. Omdat we er pas om 1PM hoefden te zijn hebben we vanmorgen lekker uitgeslapen en rustig aan gedaan. Douchen en dan ontbijten in het motel restaurant, cooked to order breakfast dus lekker geprofiteerd en two sunny side up met toast, ham en jus genomen. Daarna hebben we de rugzakken gepakt en boven bij een Shell benzinestation 'n geprepareerd broodje gehaald voor de middag (die we dus helemaal zijn vergeten op te eten...) en natuurlijk koffie die best goed te doen was eigenlijk (beter dan in ons motel)

De weg naar Monument Valley, of eigenlijk The View Hotel was slechts een 25-tal minuten rijden. Het hotel dat als vertrekplaats dient voor onze Majestic Monument Valley Tour ligt in het reservaat van de Navajo indianen, dus of we weer even 20 USD wilden aftikken en nee de National Park jaar-kaart geldt hier niet. Ach wat maakt het ook uit, ze moeten toch ergens hun geld mee verdienen ;)

Het View Hotel is onderdeel van een groter complex met daarin o.a. een info-centrum, een gift shop, een restaurant en dus dat hotel. Omdat we ruim op tijd waren hebben we ons eerst zitten vergapen aan Monument Valley zelf dat al direct met een paar flinke bergen begint, daarna door de shop gelopen en nog maar eens koffie gescoord, die een stuk minder was trouwens. Vervolgens meldden wij ons in de hotel lobby tegenover de Iron Horseman waar we de rest van de groep (6 man in totaal) en onze chauffeur ontmoette. Een jonge indiaan met de naam Moam (?), hij was initieel een beetje schuchter maar gelukkig kwam die gaande weg los...

De tour zelf wordt gedaan in een soort van jeep met laadbak (met relatief lage opstap) waar drie rijen banken in zijn gemonteerd voor max 12 personen, dus we zaten lekker ruim ;) Het geheel is ook nog eens van boven afgedekt dus je zit niet de hele tijd in de brandende zon, maar rondom is het geheel open en zit je met je snotje in de volle wind, want waaien doet het hier goed in het voorjaar. Mijn pet dus maar in mijn backpack gedaan...

Onze chauffeur/gids heeft ons vervolgens meegenomen op een route door Monument Valley, ook langs plaatsen waar je met je eigen wagen niet in mag (al zou je dat willen) en waar je echt wel 4W drive nodig hebt. Op sommige stukken ging hij zelfs terug naar een lage giering waarbij we dan stapvoets al hobbeldebobbelend steil omhoog gingen.

Ergens op de route kwamen bij een indianen onderkomen waarin een lieftallige jonge dame in een schiterende dress druk doende was met een soort van garen spinnen. Zij en de gids beantwoordden tal van vragen en het geheel maakte op mij best wel een diepe indruk. Er stonden daar trouwens orginele onderkomens die lang door de indianen in gebruik zijn geweest, niks niet tenten maar opgetrokken middels hout en leem, best wel groot eigenlijk. De gids wist te vertellen dat je er een kon huren via AirB&B, de vorige nacht was dat nog het geval geweest :)

En zo kwamen we ook bij een berg met een diepe grot, uitgesleten inham eigenlijk, met in het plafond een rond gat waardoor de zon naar binnen scheen. En binnen in deze ruimte galmde het behoorlijk. De gids vroeg ons om tegen een wand te gaan zitten/liggen waarna hij een indiaanse blokfluit te voorschijn haalde en ging bespelen. Alleen de akoestiek al maakte dit fantastisch mooi maar in deze setting maakte het wederom veel indruk op ons.

Verder hebben we zoveel foto's gemaakt en laten maken, o.a. door de gids, dat het echt jammer is dat ik ze jullie nu niet kan tonen. Na terugkomst rond 5PM is Gemma nog door de shop gaan struinen en vond zowaar een mooie armband die ze heeft gekocht, erg mooi exemplaar maar dat zal ze vast zelf nog wel tonen. We zijn verder niet lang meer blijven hangen daar, ik moest namelijk nog de trips van morgen en overmorgen bevestigen, helemaal vergeten te doen vanmorgen, maar ik was nog op tijd...

Hoop morgen op een beter internet in Page zodat ik foto's kan uploaden. In Page gaan we ook een tour maken, nu door Antilope Canyon. Ben erg benieuwd naar wat we daar weer te zien krijgen. We moeten trouwens 260km rijden naar Page en om 10AM moeten we er zijn dus dat wordt vroeg opstaan morgen, hoewel we een klein voordeel hebben omdat we een tijdzone naar het westen opschuiven, nu in Utah zitten we in Mountain Standard Time en morgen in Page zitten we in Pacific Standard Time.

Maar goed het was een erg mooie dag die we met diner in het locale restaurant hebben afgesloten met de typisch grote porties waar je een geheel kindertehuis van zou kunnen laten eten, bij wijze van spreke dan...
Voordat we gingen afrekenen kregen we op ons verzoek nog een bakkie meeneem koffie, daar ging iets fout met de suiker want ik had een gruwelijk zoute bak koffie, bleeehh ik proef het nu nog. Kreeg uiteraard een nieuw exemplaar, kennelijk was dit een grapje van de kinderen die zout en suiker hadden opgeruild (zelfde soort van bus).

Inmiddels schrijf ik dit met een lekker 3 procents biertje en gaan we zo de avond met een borrel afsluiten, tot morgen allemaal en ja wordt vervolgd...

• 27 Mei 2017 - 22:23

Ellen En Jan:

Lieve schatten wat een heerlijke verhalen en foto's!...fijn dat jullie het erg naar de zin hebben.

Wat een mooie nieuwe herinneringen zijn jullie aan het maken.
    Heel veel plezier en genieten.

Liefs Jan en El

• 28 Mei 2017 - 10:17

Ineke:

Fijn dat jullie zo genieten. Jammer van de foto's. Het was dus weer een dag met veel indrukken. Is er nog ruimte in jullie hoofd?

• 01 Juni 2017 - 19:33

Renske:

Ja, hier verwacht je echt indianen, cowboys en bizons!