15 Feb 2018 Rendiersleeën, langlauf en ijspaleis - Reisverslag uit Hetta, Finland van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu 15 Feb 2018 Rendiersleeën, langlauf en ijspaleis - Reisverslag uit Hetta, Finland van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu

15 Feb 2018 Rendiersleeën, langlauf en ijspaleis

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Gemma

15 Februari 2018 | Finland, Hetta

Excuus voor de vertraging, had wat problemen met het maken van de backup van mijn GoPro naar mijn laptop en dat kostte me meer tijd dan verwacht. Overigens plaats ik geen filmpjes meer op Facebook, duurt een uur of wat voor ze zijn ge-upload en daarna is het al een paar keer mis gegaan waardoor ze niet werden geplaatst.

Maar goed het was donderdag vandaag, volgens programma gingen we een Rendier Sleetocht doen en in de avond een bezoek aan een ijspaleis. Om 08:00 ging de wekker af voor het ochtend ritueel en om stipt 9:50 reed de bus voor de hoofdingang waarmee we met de hele groep (normaal gaan we in 2 groepen) naar een locatie in de buurt werden gereden. De deuren gingen open en dus wisten we dat we er uit moesten (geen woord van de chauffeur...). Op die plek was echter niets, maar er liep wel een soort van pad door de sneeuw en dat zijn we dus maar gaan volgen. Leuk die instructies die je mee krijgt, niet dus...

Aan het einde van het sneeuwpad kwamen we bij een soort van sneeuwparcour waar een 3-tal sledes stonden en dito aantal rendieren die elk aan een andere paal stonden gebonden. En O ja, er stond ook nog een Fin die druk doende was om de rendieren voor de sleeën te binden. Geen woord nog blik werd er ons gegund, typisch fins en een koel ontvangst dus weer, we raken er aan gewend...

Nu had ik in nederland al wat youtube videos gezien van dergelijke ritten, heel leuk met kleine 2 persoons sleetjes achter rendieren die zelfstandig de weg wisten door het besneeuwde bos dus ik had iets dergelijks ook hier verwacht. Helaas was dat niet het geval. De sleeën waren dermate groot dat je er met 6 personen verdeeld over 3 zitplaatsen in kon plaatsnemen. De Sleeën en rendieren werden met touwen verbonden en onze fin met stoere bekleding inclusief zijn indrukwekkend lapse mes liep voorop om het eerste rendier rond te geleiden.

Aldus werd er door ons plaats genomen toen wij dachten nu kan/mag het en de rit ging over een soort van uitgerekt achtvormig parcour. De hele rit duurde zo'n 5 of 6 minuten en dat was het dus! Het leek een beetje op de kermisattractie waarbij de kinderen een rondje op een ezel maken. Ik vond het echt een tegenvaller en zo dachten er meer over. Maar goed we kunnen het nu het afstrepen van onze bucketlist zal ik maar zeggen...

En dus waren we al vroeg weer terug in ons hotel. Maar een bakkie oplostroost gemaakt waarna we besloten om maar eens met een slee aan de gang te gaan aan de achterzijde van het hotel, leuk heuveltje af, net als vroeger dachten we toen nog. Kwa kleding hadden we nog medium pool klimaat aan dus we konden zo aan de gang buiten. En dan blijkt dat het toch niet zo makkelijk was als vroeger.

De helling was ons veel te stijl (dat was die niet...) en we moesten door een kuil en tussen bomen door, levensgevaarlijk (echt niet, deden we vroeger ook niet moeilijk over...). We zijn een paar maal om en om naar beneden gegaan, de tweede keer was het meer voor de video. Nadat ik twee maal net niet de boom had geraakt vond ik het wel genoeg zo. Inpakken, omkleden en snel naar de lunch dus ;)

Wordt vervolgd

• 16 Februari 2018 - 06:43

Renske:

Wat jammer dat de sleetocht zo kort was! Wel gaaf om in zo'n wit landschap te zijn. Geniet nog lekker van deze tijd.

• 16 Februari 2018 - 09:41

Christine Rietveld:

jammer dat niet alles kan zoals je verwacht.. Maar.. het is toch een mooie donderdag geweest ! Jullie zijn nog op tijd om met de sleeën te kunnen spelen.Fijn genieten samen.

• 16 Februari 2018 - 10:21

Wies:

Dat is jammer zo,n kort tochtje. Maar jullie zijn er toch maar mooi geweest en hebben het ook gedaan. Wacht met spanning op het volgende verslag, geniet ervan.