El Portal - 8 Juni 2015 - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu El Portal - 8 Juni 2015 - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu

El Portal - 8 Juni 2015

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Gemma

08 Juni 2015 | Verenigde Staten, El Portal

Hallo vrienden en familie! Dank voor de vele reacties, leuk om die te ontvangen en door te lezen tijdens ons ontbijt :)

Vandaag zijn we dan door Yosemite park gegaan, een lang gekoesterde wens en eigenlijk het laatste deel van onze reis, we gaan nu langzaam aftellen... :(

Vanmorgen zijn we rond 8 uur opgestaan, hebben gedouched etc en direct de hele mikmak in de wagen geladen en zijn ook gelijk uitgechecked. Het hotel heeft zelf geen voorzieningen dus hebben wij het ontbijt bij *Bucks gehaald, croissants met koffie naar keuze, was goed te doen maar een beetje boter erbij was lekkerder geweest...

Na het ontbijt hebben we nog wat "sweets" gehaald bij de locale super en zijn we op weg gegaan, niet omdat het een lang stuk zou zijn maar omdat we dachten dat we de tijd hard nodig zouden hebben omdat we immers over de hoge Tiogapass zouden gaan. We zijn eerst via de highway een half uur verder naar het noorden gereden, halverwege nog even volgetankt wat spontaan zonder problemen ging en namen vervolgens de afslag westwaarts de Tiogapass op bij Lee Vining.

Ik had eigenlijk een aaneenschakeling van haarspeldbochten verwacht doch dat viel tegen omdat we al op een hoogte van 2000 meter zaten was het slechts beperkt klimmen en daarna was het nagenoeg vlak. Wel hadden we een fantastisch uitzicht op de diverse bergtoppen die we passeerden, de dieptes waren ook niet minnetjes en werden afgewisseld met diverse stroompjes of al dan niet grote meren. Prachtig!

Na een half uur op de pas kwamen we onverwachts in de file te staan bij de echte toegang van het Yosemity National Park. Wij dachten dat de pas van ons bezoek aan Grand Canyon ook hier zou gelden maar dat was dus niet zo, fijne voorlichting gehad van de collega rangers aldaar. Na nog maar eens 30USD aan entrance fee betaald te hebben zijn we met een half uur vertraging op ons gemakje verder de pas op gereden.

Dat gemakje was ook wel nodig want zo zijn we o.a. een rendier tegengekomen die eveneens op zijn gemakje de weg overstak. Sowieso veel beesten gezien, o.a. een soort marmot die zich prima liet fotograferen maar ook kleinere knaagdieren. Beren hebben we echter niet gezien hoewel het ene na de andere waarschuwingsbord ons op hun aanwezigheid attendeerde.

Na nog een half uurtje rijden zijn we gaan lunchen bij een soort van grill tent, letterlijk tent trouwens, koffie hadden ze niet maar fastfood te kust en te keur. Aldus 2 hotdogs en cola verorberd in het zonnetje buiten. De temperatuur was goed te doen trouwens, zo'n 25gr schat ik.

Na de tussenstop bleek al snel dat we het mooiste gedeelte achter de rug hadden. We passeerden nu voornamelijk bossen terwijl we steeds verder afdaalden. Ergens verderop waren ze met de weg bezig. Er stonden ook borden dat we een gedeelte inreden waar een bosbrand had gewoed en dat we rekening met wegschade moesten houden. Denk persoonlijk dat ze daarom over een lengte van 7 mijl de weg opnieuw aan het asfalteren waren. Even opgezocht, er is in 2014 een behoorlijke brand geweest vanuit de kant van El Portal (waar wij overnachten). We hebben de schade met eigen ogen aanschouwd, triest om al die verbrande stammer te zien, echter de onderbegroeing teelde al weer welig.

Na de wegwerkzaamheden kwamen we al snel op onze eindbestemming, Yosemite Cedar Lodge. Hiervoor moesten we een ravijn inrijden naast een rivier en deze stroomt nu bij ons voor de deur. Het onderkomen is zondermeer matig te noemen, ik denk het meest slecht in de gehele vakantie. Het complex bestaat uit 'n drietal dubbellaags barakken met individuele woonruimtes met minimale inrichting. Mobiele telefonie gaat niet omdat er geen ontvangst is, dus ook geen mobiel internet en het internet tegen betaling à 10USD per persoon per dag biedt een 1Mbps download dat wordt gedeeld met alle gasten. Dus niet vooruit te branden...

Ik ga zo proberen om foto's te uploaden maar als het een zooitje wordt dan corrigeer ik dat wel weer in Milpitas (San Jose) wat ons laatste adres is.

Morgen gaan we op zoek naar de Sequoia Trees, op zo'n 80 km zuidelijk is er een soort van museum, ben benieuwd en ik meld de resultaten morgen wel weer. Tot later!

• 09 Juni 2015 - 15:49

Henri:

geniet er nog van, voor je het weet begin je aan de terug reis , mooi verslag .
    veel plezier en een groet van Ineke en Henri

• 10 Juni 2015 - 19:10

Renske:

Ik ben toch wel benieuwd of jullie de tijd voorbij zien vliegen.
    Het zijn wel veel indrukken die jullie opdoen.
    Ben ook benieuwd hoe Gemma nu het fotoboek gaat maken....deel 1, deel 2 enzovoort?