El Portal - Suquoia Visit - 9 Juni 2015 - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu El Portal - Suquoia Visit - 9 Juni 2015 - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu

El Portal - Suquoia Visit - 9 Juni 2015

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Gemma

09 Juni 2015 | Verenigde Staten, El Portal

Onze reis is bijna over, restte vandaag nog een bezoek aan de enorme Suquoia bomen hier in Yosemity Park.

We zijn wat later opgestaan, zo rond 9 uur en zijn gaan ontbijten in ons hotel. Dat viel eigenlijk wel mee, de koffie was hoewel vanaf de warmhoudplaat toch goed te drinken doordat de koffiedame regelmatig ermee langs de tafels liep te leuren voor een refill. Verder het bekende fruit en zelfs yoghurt voor Gemma was aanwezig. Ze heeft nog even een pancake geprobeerd maar verder dan 2 happen kwam ze niet omdat het ding gortdroog was, zelfs met een ruime hoeveelheid honey...

Pakken hoefden we vandaag niet te doen, wel even de boel aan kant gemaakt en de wat duurdere spullen in de koffer met cijferslot gedaan. Omdat het gisteren bij aankomst toch in de ruim 30 graden liep hebben we de koelnbox nog maar eens gevuld en voorzien van gekoelde flesjes water. Na het ontbijt werd de langebroek toch een korte cq rokje, wij gingen er vanuit dat het weer warm zou worden, was echter alleen in de ochtend totdat de bewolking over ons heen trok. Op de terugweg hebben we zelfs nog regen gehad...

Vanaf ons hotel waren er 2 routes naar Mariposa Grove, een om 'n aantal bergen heen via het dorp Mariposa zelf (waar we gisteren hebben gegeten) en een over de bergen heen welke echter werd aangegeven als minder berijdbaar (geen hoofdweg). Ik durfde het zelf niet aan, ookal omdat een vriendelijke brandweerman ons gisteren de route heeft uitgelegd via Mariposa. Aldus zijn we rond 11 uur de lange route gaan rijden en we waren in het park rond 1 uur in de middag.

Bij aankomst moesten we langs de entry gate van het park, deze keer was onze pas wel geldig en na een toiletbezoek bij de ingang gingen wij richting parkeerplaats een paar kilometer verderop. Tot dan toe nog geen echt grote boom gezien trouwens. Nou dat veranderde toen we gingen parkeren want er stonden daar een paar enorme knoeperds van exemplaren. Man wat zijn die bomen groot! Pak hem beet zo groot als je huiskamer of breder en dan zo'n 80 meter de lucht in, erg indrukwekkend om te zien. Als je dan leest dat zo'n exemplaar gemiddeld 500 jaar wordt dan voel je je toch wel heel erg nietig...

De rest van de middag zijn we hier gebleven en hebben (erg) veel gewandeld, geklommen en afgedaald om de meeste exemplaren te bezoeken Ze zijn zondermeer allemaal de moeite van het bekijken waard trouwens maar het exemplaar waar je doorheen kunt lopen, of zelfs idem met een kleine auto door heen gaan is wel extra indrukwekkend. Denk dat iedereen wel de zwart/wit foto kent waar werklieden met paard en wagen er door heen rijden, en dit was dan dezelfde boom. Als je dan denkt dat die zo rond 1500 is ontkiemt en nu anno 2015 nog volop aanwezig is dan dwalen je gedachten al snel in de richting van wat die boom allemaal heeft meegemaakt kwa tijd. 4 opeenvolgende generaties aan bomen spannen onze jaartelling, duh....???

Maar aan alles komt een eind, zo ook deze trip. We wilden nog de souvenirs shop bezoeken maar die was dicht evenals trouwens het museum, beetje vreemd. Zou kunnen dat het met de brand te maken heeft want in en om het bos zijn erg veel verbrande bomen zichtbaar. Nu doen ze dat ook bewust om de ondergroei in toom te houden maar dit zag er wel wat te drastisch uit. Even Googlen leert trouwens dat er ook in 2013 nog brand in het park is geweest...

Het was een lange dag, we zijn onderweg bij hetzelfde restaurant als gisteren wezen eten in Mariposa, uitgebreid deze keer en het eten was prima, zelf de Newyork Steak was goed bereid en de heerlijke koele biertjes van de tap gingen er (met mate...) ook wel in...

Morgen gaan we eigenlijk al aan de terugreis beginnen, het laatste hotel staat in Milpitas, vlak bij San Jose waar mijn twee werkgevers van de laatste 15 jaar zijn gevestigd. Ken dit hotel op mijn duimpje en verlang naar de betere internet kwaliteit aldaar. Hier is die knap kl*te, ik kan geen foto's uploaden, althans is me gisteren niet gelukt, zal het morgenavond even goedmaken dus.

Tot morgen!

• 10 Juni 2015 - 13:46

Wies:

Hoi. Nog een mooie dag samen en een goede vlucht terug. Dank voor het reisverslag. Groet Martien en Wies.

• 10 Juni 2015 - 19:17

Renske:

Hoi Gemma en Richard.

Ook deze keer heb ik weer genoten van jullie reisverhalen.
    Zo kan ik mee genieten van al jullie belevenissen.
    En dan vraag ik mij af.....heeft mijn shawl de reis ook mee gemaakt, haha.
    Geniet van deze dierbare momenten en ik kijk uit naar de verhalen die ik nog hoor als jullie weer thuis zijn. :-)

• 10 Juni 2015 - 21:21

Henri:

hoi Gemma en Richard

mooi reis verslag een hele belevenis om dat zo mee te maken , maar ook om dit zo van dicht bij te zien,geniet er van en veel plezier bij de terug reis.