Cortez 24 Mei - Mesa Verde National Park - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu Cortez 24 Mei - Mesa Verde National Park - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Gemma Schulting - WaarBenJij.nu

Cortez 24 Mei - Mesa Verde National Park

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Gemma

24 Mei 2017 | Verenigde Staten, Cortez

Tja waar zal ik nu eens beginnen, het was weer een fantastische dag vandaag in dit National Park en het weer was ook prima zomers te noemen met zo'n 30 graden aan het eind van de middag.

Maar eerst ontbijten om een uur of 9, 't begint wat eentonig te worden... Daarna naar de supermarkt tegenover ons hotel waar we een nieuwe koelbox hebben gehaald, de vorige begon net als 2 jaar geleden te lekken, de oude heb ik maar bij de ijsmachine laten staan... Tevens belegde broodjes en wat fruit gescoord en direct in onze nieuwe koelbox ondergebracht met voldoende water, cola etc. Cappuccino en Americano zat er helaas niet in want de espresso automaat was defect bij StarBucks in deze supermarkt. Dat werd dus regular coffee hoewel voor Gemma werd er melk opgeschuimd dus toch nog een beetje vertrouwd. Al wachtende nog met een local gesproken die bij het wegonderhoud werkte in Denver, had net 3 weken 80 uur per week erop zitten (zijn normale werkuren, daarna 8 dagen vrij), vertelde hij dat het deze week nog had gesneeuwd in de bergen nabij Denver met zo'n 30 cm sneeuw!

Aldus zijn we bepakt en gezakt naar het Mesa Verde National Park (Groene Tafel, destijds bedacht door de Spanjaarden) gereden dat slechts op 15min rijden van ons hotel ligt. Inmiddels hebben wij met Zion, Bryce en Arches National Park drie van die parken bezocht en ik had ergens gehoord/gelezen dat je bij de vierde ook een jaarabonnement kon afsluiten en dat klopte, de vriendelijke dame bij de ingang telde alle toegangsbedragen op en vertelde dat wij niets meer hoefden te betalen en we kregen dus een jaar kaart daarvoor in de plaats. Helemaal top want die hebben we later ook nog nodig deze reis.

Gemma had voordat we het park inreden nog een adrenaline momentje doordat ze haar telefoon in het toilet bij het bezoekerscentrum had laten liggen, paniek en crisis! Noodstop (ik was al onderweg naar de uitgang van de parkeerplaats), rennen naar de toiletten, zoeken en zoeken en NIETS... Maar gelukkig zijn amerikanen ook eerlijk want iemand had hem gevonden en netjes afgegeven bij de receptie, pffff...
(ik maak straks nog wel een kopietje van haar foto's, just in case...)

Enfin we reden dus het park in en via de nodige haarspeldbochten zijn we een huge berg overgereden, machtige vergezichten vanuit grote hoogte en dus mooie foto's gemaakt. Het park is anders dan die we eerder hebben bezocht. Het hoofdonderwerp is de indiaanse geschiedenis in de jaren 500 - 1200 AD. Er zijn restanten van onderkomens gevonden die best nog wel intact waren. Deze zijn met precisie gerestaureerd en in dit park te aanschouwen. Van de eerste soort van kuilwoningen tot hele dorpen met meerdere verdiepingen in de grote grotten die door de erosie in de bergwanden waren ontstaan.

We hebben de hele dag door dit park gereden en elke stop was weer fantastisch om te zien. Zeggen de amerikanen vaak dat ze niet zo'n geschiedenis hebben als de onze (ik heb dat talloze malen van mijn collega's gehoord), nou dan zijn ze niet goed op de hoogte. Vanaf nu zal ik ze aanraden om eens een tour te maken in Utah en Colorado. Die indianen waren hun tijd best ver vooruit al zeg ik zelf.

Rond 5:30PM zijn we uiteindelijk vertrokken hoewel we één deel niet hebben kunnen bekijken door tijdgebrek, dat komt later nog wel eens ;) Aldus hebben we ook wat later gegeten bij een lokaal restaurant "Loungin' Lizard" wat ook prima is bevallen, Gemma een Schnitzel met frietjes en ik een soort van gestoofd rib vlees in een goulash saus, erg lekker ook.

Maar goed, de afgelopen dagen zijn niet helemaal in de koude kleren gaan zitten (by the way, de schone was die was netjes in onze kamer afgeleverd) en dus gaan we morgen op ons gemakje opstaan en rustig naar onze volgende stop bij Mexican Hat rijden. Op de weg daarnaartoe maken we een kleine omweg langs het 4 staten punt wat op de grens ligt van Utah, Colorado, New Mexico en Arizona.

Wordt vervolgd...

• 25 Mei 2017 - 16:50

Renske:

Wauw Gemma en Richard. Jullie maken weer een prachtige reis. Logisch dat dit veel indruk maakt, het hoofd zit dus af en toe gewoon vol met indrukken! Geniet ervan en dat wordt een mooi fotoboek!

• 25 Mei 2017 - 21:29

Henri:

dat inderdaad paniek als je telefoon ergens laat liggen maar hij is weer terug geniet het is zoals andere verslagen weer erg mooi schreven geniet

gr Henri

• 26 Mei 2017 - 09:37

Ineke:

Weer prachtige vergezichten en die nederzettingen van de indianen in die rotsen zijn echt schitterend!

• 26 Mei 2017 - 15:02

Wies:

Wat genieten jullie en wij ook. Leuke schaduwfoto van jullie vooral die fles. haha.